تبلیغات
اعتراض مردم طالقان به احداث تله کابین!
اعتراض خاص مردم طالقان با نصب پلاکارد به احداث تله کابین
 
پارسینه: مردم طالقان با نصب پلاکاردی به زبان محلی علیه "پولدارهایی" که می خواهند در طالقان تله کابین تاسیس کنند، اعتراض کردند!
 
قرار است بزرگ ترین تله کابین خاورمیانه در طالقان احداث می شود.ابوالقاسم مهری  فرماندار طالقان گفته بود: این تله کابین به عنوان تنها تله کابین همجوار با سد و دریاچه در کشور خواهد بود.

 فرماندار طالقان گفت: این طرح با اعتباری بالغ بر 80 میلیارد ریال با سرمایه گذاری بخش خصوصی است که به مدت 13 ماه اجرا خواهد شد.                                                                                                                
 علی تاجدینی مدیرعامل شرکت تعاونی توسعه و عمران منطقه طالقان نیز به عنوان کارفرمای این پروژه گفت: طول مسیر تله کابین طالقان در حدود 27 کیلومتر زمینی و 2 کیلومتر هوایی خواهد بود.


:: موضوعات مرتبط: اخبار طالقان , ,
:: برچسب‌ها: تله کابین ، طالقان ، اعتراض ، پلاکارد ,اعتراض مردم طالقان به احداث تله کابین ,
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : یک شنبه 26 شهريور 1393
کم آبی در سد طالقان

فرارو- افزایش دمای هوا و بارشهای حداقلی سال گذشته و عدم رعایت مصرف بهینه وضعیت آب شرب شهری را در وضعیت بحران قرار داده اشت.

 
با توجه که کمبود بارش و پرنشدن سد طالقان که آب شرب تهران، قزوین و کرج را تامین می کند میزان آب ذخیره شده در این سد به نصف کاهش یافته و تامین آب شرب را با مشکل مواجه کرده است.
 
بنا به گزارشات هشتاد درصد روستاهای تاکستان با شرایط دشوار و نبود آب به سر می برند و مردم شهرستان آبیک در کنار سد طالقان از کمبود آب آشامیدنی و وضعیت نامناسب بهداشتی آب شرب دچار مشکلات است. عکس های زیر از امیر سرشته عکاس مهر بحران کم آبی درسد طالقان را نشان می دهد.
 
 
 
 

<::::: ادامه مطلب :::::>
:: موضوعات مرتبط: اخبار طالقان , ,
:: برچسب‌ها: کم آبی در سد طالقان ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : یک شنبه 25 شهريور 1393
حمام‌های باستانی طالقان

حمام‌ها

*حمام شهرک طالقان

حمام قديمي‌‌در بافت قديمي‌‌شهرك از توابع طالقان قرار دارد. با توجه به سنگ نبشته موجود، حمام در سال 1261 هـ.ق در زمان قاجاريه احداث شد. مصالح بكار رفته در ساخت حمام، سنگ و ملات گل و آهك بود. فرم حمام تقريباً به شكل مستطيل است. ورودي بنا در ضلع جنوبي قرار دارد. بعد از عبور كردن از دالان، داخلي سربينه مي‌‌شويم كه يك حوض آب كوچك در وسط آن قرار دارد. با يك راهروي نسبتاً طولاني از داخل سربينه به بخش شست و شوخانه مي‌‌شويم. خزانه آب گرم در شمال و خزانه آب سرد در شمال شرقي اين قسمت قرار دارد.

*حمام روستای نویزک

حمام روستای نویزک مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان ساوجبلاغ، بخش طالقان، روستای نویزک واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۶۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

*حمام روستای بزج

* حمام روستای بزج مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان ساوجبلاغ، بخش طالقان، روستای بزج واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۶۱۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

 

*حمام روستای فشندک

 

*حمام روستای فشندک مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان ساوجبلاغ، بخش طالقان، روستای فشندک واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۰۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

در مرکز روستا حمام تاریخی نسبتا بزرگ فشندک در جهت شمال – جنوب واقع شده است . ورودی حمام در سمت غربی و باعمق راهرویی به طول سه مترو با چرخشی به سمت چپ به رختکن منتهی می شود.رختکن در جهت شرقی – غربی احداث شده ودر سه سمت شمالی ،شرقی و جنوبی دارای چهارطاق نما می باشد.رختکن حمام در سمت غربی به وسیله راهرویی نسبتا طولانی که عمق آن در حدود 5 متر میباشد به گرمخانه،متصل می شود . رختکن دارای چهارطاق نما و نسبتا وسیع می باشد.در جبهه شرقی گرمخانه خزینه حمام واقع شده و در طرفین آن اطاقهایی قرار دارد ،که بر وسعت و گنجایش گرمخانه می افزاید.

وجود فضاهای جانبی خزینه،نوعی ابداع و نوآوری در طراحی ساختمان بنای این حمام به شمار میرود. مصالح حمام تاریخی روستای فشندک از سنگ،ملات گچ،ساروج و آهک می باشد و در برخی از نقاط گنبد،آجر نیز به کار رفته است. طاق و تویزه های حمام دارای قوس جناغی و سقف تمام فضاهای حمام با گنبد عرق چین پوشیده شده است . بر بالای هر یک از گنبدها نورگیرهایی جهت انتقال روشنایی و تهویه هوا احداث شده است . بدنه نمای داخلی حمام با ملات گچ و آهک اندود شده است .وسعت زیاد حمام تاریخی فشندک ،حکایت از رونق اقتصادی و جمعیت فراوان این روستا در گذشته می نماید

با توجه به ویژگیهای نقشه و معماری حمام تاریخی فشندک و مقایسه آن با موارد مشابه در دیگر نقاط طالقان به نظر می رسد ،قدمت آن به اواسط دوره صفویه برسد.

 

 

*حمام روستای میر

 

*حمام روستای کلانک

*حمام روستای کلانک مربوط به اوایل دوره قاجار است و در شهرستان ساوجبلاغ، بخش طالقان، روستای کلانک واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۶۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

*               حمام روستای سنگ بن طالقان

حمام روستای سنگ بن طالقان مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان ساوجبلاغ، بخش طالقان، روستای سنگ بن واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۲۳۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

 



:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای طالقان , آثار تاریخی و فرهنگی شهرستان طالقان , ,
:: برچسب‌ها: حمام‌های باستانی طالقان ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : یک شنبه 25 شهريور 1393
جاده جدید طالقان چقدر مسافت را کوتاه تر می کند؟

 

آقای عیسی فرهادی استاندار محترم البرز  در نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه استان البرز و کمیته برنامه ریزی شهرستان طالقان گفت که با احداث جاده جدید  مسیر کرج – طالقان ۶۰ کیلومتر کاهش می یابد. ما که تا به حال کاهش مسافت را از  از ۲۸ تا ۴۰ کیلومتر شنیده بودیم  از این رقم خیلی تعجب کردیم و چاره ای ندیدیم جز اینکه خودمان دست به کار اندازه گیری شده و ببینیم وافعیت چیست؟

طول جاده جدید  از پل کردان تا شهرک ۳۲ کیلومتر است.  از همان پل کردان تا شهرک از جاده قدیم  را هم با گوگل ارث اندازه گیری کردیم (البته با قدری تقریب) شد ۸۲ کیلومتر. با این حساب به یک رقم کاهش مسافت ۵۰ کیلومتر رسیدیم.  این عدد ممکن است یکی دو کیلومتر کم یا زیاد شود ولی تقریبا درست است. البته اگر جاده از سمت جنوب رودخانه تا جوستان ادامه پیدا کند در مورد روستا های بالا طالفان کاهش مسافت می تواند به راحتی به ۶۰ کیلومتر برسد.

حالا اگر همین ۵۰ کیلومتر را درست بدانیم جاده جدید با توجه به کوهستانی بودن حدودا ۱۰ لیتر بنزین برای هر ماشین  در یک رفت و برگشت صرفه جویی ایجاد می کند (معادل ۷۰۰۰ تومان). حالا با توجه به ترافیک فعلی  ۵۰۰۰۰ ماشین در هفته این جاده  سالانه ۲۶ میلیون لیتر بنزین یا معادل ۱۸ میلیارد تومان  صرفه جویی ایجاد می شود. اگر حرف استاندار را ملاک گرفته و ترافیک بسیار زیاد تر آینده را هم در نظر بگیریم صرفه جویی از این هم خیلی بیشتر می شود. تازه اگر جلوگیری از اتلاف  وقت را هم در نظر بگیریم صرفه جویی  از ۱۰۰ میلیار تومان در سال هم تجاور می کند. حالا خودتان قضاوت کنید که آیا  نباید در اتمام این جاده  عجله کرد؟



:: موضوعات مرتبط: اخبار طالقان , ,
:: برچسب‌ها: جاده جدید طالقان چقدر مسافت را کوتاه تر می کند؟ ,
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : چهار شنبه 24 تير 1393
راه اندازی طولانی ترین تلکابین کشوردر طالقان
 
 
سرپرست فرمانداری طالقان از راه‌اندازی طولاني‌ترين تله‌کابين کشور در طالقان خبرداد.

 ساسان دلاویز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا گفت: ظرفیت مفید سد طالقان 420 میلیون مترمکعب است واین سد 95 درصد آب دارد و حتي یک ماه از سال را نیز شاهد سرریز آب در آن بودیم.

 وی افزود: در منطقه ویژه طالقان احداث 18 کیلومتر ساحل سد برنامه‌ریزی شده‌است وبا همکاری بخش خصوصی طولانی‌ترین تله‌کابین به طول 27 کیلومترنيز در اين منطقه ایجاد خواهد شد.

 دلاویزخاطرنشان کرد: برای اجرای این پروژه 80 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده‌ است که همزمان با هفته دولت با حضور مسؤلین کلنگ‌زنی و شروع و طی یکسال تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

 وی با اشاره به اينکه سد طالقان هنوز سنف‌کشی نشده‌ است، گفت: در فصل تابستان جوانان اقدام به شنا در سد می‌کنند که متأسفانه به علت عدم شناخت آنها از موقعیت سد تعدادی نيز غرق می‌شوند.

 دلاویزدر پايان اظهار كرد: زباله‌های زیادی از گردشگران در ساحل سد به محیط زیست طالقان صدمه وارد می‌کند وبايد برای ساماندهي آن اقدامات اساسي صورت گيرد.

http://isna.ir/fa/news/91043118968/



:: موضوعات مرتبط: اخبار طالقان , ,
:: برچسب‌ها: راه اندازی طولانی ترین تلکابین کشوردر طالقان ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : چهار شنبه 4 تير 1393
ابشار کرکبود

ابشار کرکبود


<::::: ادامه مطلب :::::>
:: موضوعات مرتبط: عکس طالقان , دانستنیهای طالقان , ,
:: برچسب‌ها: ابشار کرکبود , ابشار کرکبود طالقان , ابشار , کرکبود ,
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : شنبه 16 ارديبهشت 1393